vrijdag 11 januari 2013

Wilde eend verstijfd van Angst?


Geruime tijd geleden
zag ik in de Marjal de Pego-Oliva een Wilde eend (Anas platyrhynchos) die zich merkwaardig gedroeg. Op een modderkluit niet ver van de kant bleef de eend stokstijf en bewegingloos staan. Doordat hij zo stil stond had ik het dier ook niet meteen in de gaten, pas toen ik naar de waterkant liep kwam ik oog in oog te staan. Op handgeklap reageerde hij niet, hij deed net alsof hij er niet was. Pas toen ik wegliep kwam hij in beweging en verdween zwemmend zonder enig geluid te maken.


Ik was
heel het voorval al lang vergeten totdat ik onlangs een zelfde ervaring had. Twee eenden in de sloot hielden zich doodstil toen ik onverwacht langs de waterkant verscheen. Ze maakten geen geluid zelfs hun ogen draaiden niet en ook hier verdwenen ze pas nadat ik was vertrokken. Ik heb er vogelboeken op nageplozen en op internet gekeken maar ik kan er niets over vinden. Het vervelende is dat ik het ook niet kan bewijzen want op een foto staat een eend altijd stil en filmen doe ik niet.


Een vliegende eend
staat op een foto ook stil maar toch weet je 100% zeker dat ze vliegt. Nu heb ik twee problemen 1- Hoe komt het dat die eenden zich niet verroeren en 2- Hoe je:- het zich stilhouden op een foto kunt weergeven. 

9 opmerkingen:

  1. mooie foto's, vooral de 3e! Antwoorden op je vragen heb ik helaas niet :)...Leuke post!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bonitas capturas de estos Anades reales.Saludos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien opgegroeid in de buurt van een roerdomp. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's Wout, de laatste vind ik super.
    Dan je vraag over hoe het komt dat ze zich doodstil houden.
    Ik merk het hier in de tuin ook regelmatig opeens zitten de mussen allemaal doodstil, bv op een stokje in de bomen.
    Er is onraad in wat voor vorm dan ook, in jou geval misschien een rover aan de waterkant, hier bij mij in de tuin misschien een kat of een rover in de lucht, het heeft dus altijd met gevaar te maken.
    Ik wens je een heel fijn weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's van de Wilde Eend.
    Wat een interessante vraag stel je eigenlijk, ik weet het antwoord niet, maar ben
    benieuwd of je antwoord gaat krijgen. Heb je deze vraag al voorgelegd aan SOVON?
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto's en ik blijf de eenden leuk vinden. En ja bang zijn ze meestal niet. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...