woensdag 4 augustus 2010

Cicade

In de warmste maanden van de zomer en in de nazomer, hoor je overdag aan de Costa-Blanca en in de rest van Zuid-Europa een typisch geluid. Het zwelt hard aan en valt dan weer weg waarna het na enige tijd weer oplaait, het zijn de zingende Cicaden in Spanje “Cigarra” genaamd.
Deze insecten leven eerst jarenlang als larve onder de grond. Ze komen tevoorschijn om voor het laatst te vervellen en te paren. Met een legboor leggen de vrouwtjes eitjes in boomtakjes.
De allerluidste Cicade is de Afrikaanse cicade die tot 107 dB produceert. Geluidsvolume is belangrijk voor een Cicade; het is voor mannelijke dieren namelijk het enige wat de vrouwtjes aantrekt. Het geluid maken ze met twee organen die langs elkaar strijken, de zgn. tymbalen. Ze bevinden zich achteraan de kop, iets voor de plek waar de vleugels bevestigd zitten, het zijn niet-zichtbare organen. Vrouwelijke Cicaden hebben geen tymbalen wel kunnen ze met de vleugels klapgeluiden maken. Iedere Cicade heeft een eigen zang en de frequentie hangt veelal af van de temperatuur, omdat koudbloedige insecten sneller worden als het warm is. De Cicade wordt vaak ten onrechte voor een krekel aangezien.

5 opmerkingen:

  1. Goed zeg! Wij horen hem vaak maar zodra je dichtbij komt houdt hij zijn kop dicht, dus we hebben hem nog nooit kunnen fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer interessant Wout en een mooi geluid zeker ik vind het ook altijd mooi als je de Krekels hoort
    Mooie foto's
    Fijne dag hé groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi heb je dit gefotografeerd en beschreven Wout. Ik had natuurlijk wel van deze insecten gehoord en ook van hun zang, maar nu zie ik hoe ze eruit zien.
    Prachtig.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de uitleg Wout, Enne.. prachtige foto's!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Wout,

    Ik kende het dier alleen van zijn voor mij vreselijke lawaai, totdat ik er een op een muur zag zitten, te hoog om te fotograferen. Deze zomer zat er een op onze ingeklapte parasol en liet toe hem uitgebreid te fotograferen. Op zoek naar informatie over het schepsel en de plaats van de ogen, waardoor het dier de hele omgeving kan overzien, kwam ik op jouw webblog terecht. Nu weet ik om wat voor soort dier het gaat. Bedankt voor de informatie.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...