zaterdag 18 mei 2013

Kraanvogels blijven hangen bij de Laguna de Gallocanta


Massale kraanvogeltrek over Nederland
Bericht uitgegeven door Sovon Vogelonderzoek Nederland op vrijdag 8 maart 2013

Maandag en dinsdag werd Nederland overspoeld door kraanvogels. Door het plotselinge mooie weer en de zuidoostelijke wind trok een brede stroom kraanvogels over vooral Oost-Nederland. Ze vertrokken vorige week vanuit Spanje en Frankrijk naar hun broedgebieden in Noord-Europa. Nederlandse vogeltellers noteerden enorme aantallen. Het ging naar schatting om misschien wel 100.000 vogels.

Tot zover de publicatie van Sovon. Het vervolg op bovenstaand bericht kun je lezen op Natuurbericht.


Normaal trekken de Kraanvogels (Grus grus) - bij gunstig weer -  omstreeks eind februari vanuit Spanje naar hun broedgebieden in het noorden van Europa.


Maar toen ik de tweede week van April langs de Lagune van Gallocanta kwam bleek daar nog een behoorlijke groep – op de nu groene akkers – aanwezig te zijn. Toen ik de tweede week van Mei weer langs de lagune kwam bleek er nog steeds een groepje aanwezig. 



Nu had ik tijdens mijn reis naar Nederland visa-versa wel veel regen onderweg en was het in Frankrijk, Belgie en Nederland koud en schraal weer. In de Pyreneeën lag er echter weinig sneeuw en Kraanvogels zijn redelijk bestand tegen koud en slecht weer. 


Er zaten veel jonge dieren in de groep die ik bij de lagune zag maar gewonde dieren - die ik in de winter weleens zie - kon ik niet ontdekken. Wat de reden is dat deze groep Kraanvogels zo lang blijft hangen is gissen, wellicht is het de eerste generatie Kraanvogel hangjongeren.


Bij de Lagune – waar ze overnachten in het ondiepe gedeelte - zijn minimum temperaturen gemeten van min 20 graden Celsius, kinderachtig zijn ze dus niet.   

7 opmerkingen:

  1. Dit is weer een mooie serie foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind jou ook een kunstenaar Wout, net als Jopie Huisman.
    Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie serie weer Wout, enneee.... heb je een nieuwe camper? Mooie hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is nog steeds dezelfde, Aart. De regen onderweg heeft het stof er afgespoeld.

      Verwijderen
  4. Hallo Wout, wat een weergaloos mooie foto is de eerste foto...Echt een buitenkans om ze zo te fotograferen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...