zondag 7 oktober 2012

What's in a name


Ze noemen mij Koereiger (Bubulcus ibis),
maar ze hadden me net zo goed Paardenreiger, Schapenreiger of Geitenreiger kunnen noemen. Ik heb het namelijk overal naar mijn zin waar dieren grazen. Door hun bewegingen in - en het begrazen van - het struweel, vliegen automatisch de insecten op waar ik zo gek op ben. 


Bijkomend voordeel
is dat ik vanaf hun rug een prima uitzicht op de omgeving heb en een stuk minder hoef te lopen. Het gaat dan ook uitstekend met mij en mijn soortgenoten. Oorspronkelijk komen we uit Afrika maar de laatste decenniën hebben we ons verspreid over Azië, Noord en Zuid-Amerika, Australië en Europa. Samen met de Noordse stern strijden wij om de wereldheerschappij, we zijn nu op alle zeven continenten aanwezig.  


We eten
krekels, sprinkhanen, spinnen, reptielen en amfibieën. Ons aanpassingsvermogen is groot, we kunnen leven in woestijnachtige gebieden, op natte graslanden maar net zo makkelijk op de uitgestrekte toendra's. We zijn voor ons voedsel veel minder dan andere reigersoorten gebonden aan water. 


We broeden
in kolonies met andere reigers in dode bomen en rietmoerassen. Ook onze nestplaatsen hoeven niet persé in de buurt van water te zijn, soms broeden we zelfs in steden.

10 opmerkingen:

  1. Je verslag is weer om door een ringetje te halen Wout. groetjes aan Phien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bonitas fotos de la Bueyera,el retrato es estupendo.Saludos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's. Vooral de foto met het paard vind ik echt geweldig.
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooie serie Woud heel scherp met geweldig commentaar erbij dank je wel lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's heb je er van Wout, ik heb de koereiger nog nooit in het echie gezien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hooi Wout
    wat een mooie serie foto''s,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige serie wout, de bovenste vind ik de beste.
    Ik doe het iets rustiger met reageren, vandaar dat ik iets later reageer.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een mooie reigersoort die ik zelf nog nooit heb gezien.
    Ik geniet daarom graag even mee van jouw foto's en van
    de interessante informatie.
    Slimme makkers zijn het door van andermans inspanningen
    gebruik te maken.
    En jij hebt het prachtig vastgelegd.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Wout,

    Lekker berichtje weer. Wat een leuke vogel om te bekijken lijkt mij. Komt hier wel eens langs in het hoge Noorden maar dat moet je dan net maar treffen.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...