maandag 23 september 2013

Gaan we echt massaal aan de insecten?


Ben eens mijn tuintje rondgelopen en het viel niet tegen, ik kwam er veel meer insecten tegen dan verwacht. Is dit wellicht mijn redding in crisistijd? Kan ik zelfvoorzienend worden in mijn behoeften aan proteïnen en vitaminen, ligt er een eigen insectenfarm in het verschiet?

 Als ik de media moet geloven wel, hieronder een selectie;

Het is wellicht even wennen maar nog even en dan eten we “massaal” insecten.
Het vlees van insecten is binnen hooguit enkele jaren te vinden in sauzen en op kant-en-klaar pizza’s. Nu al eten we regelmatig insecten zonder het te weten.

In maar liefst 98 landen staan insecten gewoon op het menu. Tachtig procent van de Wereldbevolking eet regelmatig een portie insecten. In de tropen worden insecten al op grote schaal gegeten, vooral als seizoensproduct. Het gaat om rupsen, sprinkhanen, keverlarven (bijvoorbeeld meelwormen), maar ook om bijen en wespen, wantsen, termieten, mieren, cicaden, en vliegjes.

In Colombia bijvoorbeeld, verkopen ze in de bioscoop geen popcorn, maar geroosterde parasolmieren. Japanners smullen van rijst met gekookte wespen. Dus niet alleen in de tropen worden insecten op grote schaal gegeten maar ook in landen als Japan en China.

In de wereldkeuken zijn volop gerechten te vinden met insecten als ingrediënt. Vers, gedroogd of gewoon uit een blikje. In Zambia belanden rupsen in uien en tomatenstoofpot, in Thailand in de chilipasta. Keverlarven worden in de tropen in hun eigen vet gebakken met wat uien, peper en zout, in Thailand wordt er een gebakken snack van gemaakt. Dat het geen incidenten zijn, blijkt wel uit exportgegevens. Zo wordt in Zuid-Korea de zijderups ingeblikt en verscheept naar de Verenigde Staten, Thailand doet hetzelfde met waterwantsen. Vanuit Zuid-Afrika en Botswana worden jaarlijks honderden tonnen rupsen geëxporteerd. In Nederland beperkt het zich nog tot enkele restaurants en de beroemde rups in een fles Mescal.

Op de wereld zijn circa 1.400 verschillende soorten insecten die voor de mens eetbaar zijn. Omdat insecten zich snel kunnen vermenigvuldigen, liggen hier de grote kansen voor insecten als alternatieve eiwitbron.
 
Van de insecten leeft 24% op het Amerikaanse continent, 24% in Azië, 38% in Afrika en slechts 2% in Europa. Eetbare insecten steken met een gehalte van 40 tot 70 procent aan eiwitten zeer gunstig af bij bijvoorbeeld maïs, dat een proteïnegehalte heeft van slechts 10%.

Vooral de westerse wereld heeft nog altijd moeite met het eten van de kleine diertjes. En dat terwijl in pindakaas toch al 30 insectendelen per 100 gram mee zijn vermalen. Met chocolade worden zelfs 60 insectendelen per 100 gram onbewust meegegeten, terwijl in vruchtensappen gemiddeld 5 fruitvliegeieren en 2 maden meegaan in het productieproces
          




Terwijl ik het bovenstaande liep te overdenken stuitte ik op een Kruisspin (Araneus diadematus) in mijn tuintje. Spinnen zijn geen insecten en deze zou ik dus niet kunnen gebruiken in mijn insectenfarm. Nee, spinnen eten insecten en hij was dus een regelrecht gevaar voor mijn aanstaande voedselvoorraad, net zoals een haas tussen de bloemkool of een slak op de sla. Ik moet hem dus zien te elimineren, maar hoe? Als ik de insectenspuit hanteer komt ook mijn insectenvoorraad om het leven. Als ik met mijn auto door de tuin ga scheuren – zodat hij tegen de vooruit klapt – vernietig ik niet alleen de spin maar ook mijn tuin en auto. Vogels eten spinnen maar ook andere insecten dus dat schiet niet op. Zou ik het eigenlijk wel lekker vinden een knisperende grote tor of een kronkelende vette rups in bladerdeeg? Wat moet er eigenlijk van de tuinvogels worden als ik hun voedsel opeet? 









Nee, ik begin er niet aan, vergeet die insectenfarm ik ga wel naar de Lidl.

6 opmerkingen:

  1. Wedden dat je in de Lidl en in gelijk welke andere supermarkt in de hele westerse wereld ook producten koopt waar insecten in verwerkt zijn?
    En dan bedoel ik niet de insecten die 'per ongeluk' in de producten raken!

    Wat dacht je bijvoorbeeld van de schildluis die in ontelbare yoghurt- snoep- en andere producten als rode kleurstof gebruikt wordt?

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Cochenilleluis

    Ik zou het in elk geval geweldig vinden als we meer insecten als proteïne bron zouden gebruiken zodat de afschuwelijke bio- industrie die we nu hebben zou kunnen beperkt worden. De hamburger van stamcellen van runderen die pas in Nederland is ontwikkeld is ook een stap in de goede richting als je het mij vraagt.
    Zelf beperk ik me toch tot plantaardige eiwitten...! :-P

    Groeten!
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja je snijdt hier wel een thema aan zeg, er zitten veel voors en tegens aan, ik ben er nog niet uit of
    ik blij moet zijn met deze ontwikkeling of niet.
    Als ik de beestjes op je compilatie zo bezie denk ik dat ik er voorlopig liever foto's van blijf maken
    in plaats van ze op te eten
    Ik denk echter dat het een ontwikkeling is die niet meer tegen te houden zal zijn en wie weet ga ik
    het dan ook nog lekker vinden zelfs...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bedank je voor de uitleg en de mooie plaat en ik moet er niet aan denken om het te moeten eten lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig weer een heikel onderwerp aangeroerd Wout. En ook ik ga maar naar de Lidl.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Wout prachtig verhaal en je heeft inderdaad een prachtige verzameling in je tuin wees er maar zuinig op want in crisis tijd kan het toch echt wel makkelijk zijn ga dan ook maar meelwormen kweken want die schijnen heerlijk te zijn (gefrituurd ) en heel erg gezond stikvol met proteïnen
    En je weet als je honger heb vind je heel veel lekker
    Maar inderdaad genoeg over houden voor de vogeltjes etc
    Prachtige foto van de spin
    Groetjes en een fijn weekend
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk verhaal en mooie insecten. maar ook ik ga liever naar de super voor mijn maaltijd. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...