zondag 4 september 2011

Algueña, Corazón del Marmol


Niemand zal kunnen zeggen dat het geen leuke gemeente is. Het heeft gezellige straatjes, een mooie kerk, er komt heerlijke wijn vandaan, het is er vrijwel altijd prima weer, en het ligt in het hart van de Alicantijnse marmerstreek.

En dat marmer is nu juist het probleem. Want O, o, wat is er huis gehouden in de omliggende bergen. Ik kan er zo snel geen Nederlands woord voor bedenken maar ik ken een Duits woord wat precies de lading dekt, rücksichtslos (zonder over de consequenties of gevolgen na te denken).


De laatste jaren zijn er door de crisis in de bouw tientallen mensen uit de marmerindustrie ontslagen. Er is Europees geld heengegaan – ze schijnen in Brussel over enorme voorraden te beschikken - en dit zou dus het moment moeten zijn om het anders aan te pakken, en in ieder geval iets aan natuurherstel te gaan doen. Ik ben echter bang dat, dat pas gebeurt als er modderstromen naar beneden komen en er mensen en huizen bedolven worden. 

4 opmerkingen:

  1. Hoi Wout
    Ik denk dat jij gelijk heb de boel word overal verpest en leeg geplunderd en dan kunnen ze het bekijken het is overal het zelfde heel heel jammer van al die prachtige dorpjes en mooie landstreken
    maar ze krijgen wel een koekje van eigen deeg dat zie je dus ook overal gebeuren
    ik wens je een fijne dag verder en lekker genieten van al het moois wat er nog is en mooie serie foto's maken
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow... Erg, maar...
    Het levert wel fantastische beelden op!
    Die onderste foto, de berg lijkt wel een muur.
    Ik ben onder de indruk.
    Nooit eerder gezien, nooit eerder er bij stilgestaan dat die bergen massief marmer zijn.
    Had eerder verwacht dat het 'lagen' zouden zijn,
    Of zoiets...
    Prachtige foto's, nr 3 is mijn favoriet! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een vreemd gezicht Wout, zo'n stadje met een afgegraven berg op de achtergrond. Jammer dat ze dat vlakbij hebben gedaan. Hopelijk komen er nooit de door jou verwachte modderstromen.
    Je hebt er wel mooie foto's van genomen.
    Groet, Elly
    PS, Jij staat verbaasd over de vele hertenfoto's vanuit ons dichtbevolkte land. Nou, misschien hebben de herten hier minder ruimte zich te verstoppen en zien ze ook vaker mensen, zodat ze een beetje aan ons gewend zijn. Anders zou ik er geen verklaring voor hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...