donderdag 26 januari 2012

Hij zit er nog steeds


Hoewel we dit jaar nog nauwelijks winter hebben gehad en je tot een uur of drie de deuren open kunt laten staan omdat het buiten warmer is dan binnen, is de winter voor de vogels toch nog niet helemaal voorbij. Iedere nacht slaapt de Zwarte roodstaart (Phoenicurus ochruros) nog op een smal richeltje van de balken op het overdekte terras. En zolang hij dat doet, en nog niet vertrokken is, moet er normaal gesproken nog iets van winter komen.


Om opmerkingen over de stierenkop te voorkomen, ik ben geen voorstander van stierenvechten maar weet ook dat door het verbieden van stierengevechten het prachtige ras van de Spaanse vechtstier zal uitsterven. Lees Argumenten voor en tegen stierenvechten op Wikipedia



De Zwarte roodstaart levert op zijn beurt het dagelijkse gevecht om voedsel. Deze ca. 15cm. grote vogel leeft van insecten en vruchten. Het is een trekvogel met een sterk uiteenlopende habitat. Sommige leven in oude steden en dorpen of op industrieterreinen en in ruïneuze gebouwen. Anderen op afgelegen kliffen en in bergkloven ver van stedelijke invloeden. Nu ik de tekst terug lees hoop ik niet dat hij het overdekt terras heeft uitgekozen omdat mijn huis een ruïneus gebouw zou zijn. 


8 opmerkingen:

  1. Deze broed elk jaar bij ons in de tuin, nouja niet dezelfde natuurlijk maar het zwart roodstaartje...
    Prachtige vogel vind ik heb en ik volg hem altijd met interesse....
    Mooi opname...

    Lg, NIeske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Nieske, wat leuk dat ze bij jullie in de tuin broeden. Bij mij zie ik ze in de zomer - jammer genoeg - niet in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wout,

    Doe mij ook maar zo'n seizoenaanduidertje op het balkon. Grappig.

    En een prachtige foto; lekker scherp en helder.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg mooie roodstaartfoto ! Slechts 1 maal gezien, helaas. In de vesting van Bourtange, wat wel een mooie locatie was...;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja Stripman, zie je wel dat hij in oude gebouwen zit. De vesting van Bourtange stamt geloof ik nog uit de 80 jarige oorlog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt ! Maar hij is wel flink gerestaureerd in de vorige eeuw...

      Verwijderen
  6. Weer fabuleus vastgelegd Wout. Complimenten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige opname van deze Zwarte Roodstaart, bijzonder hoe de kever helemaal
    los in de lucht zweeft...
    Ik zie ze zelf helaas niet zo vaak, maar zo staan er nog wel meer op mijn verlanglijstje.
    Leuk om hem hier evn bij jou te kunnen bewonderen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...