dinsdag 2 februari 2010

Brandgans

Je kunt soms vreselijk trek hebben in bijvoorbeeld een zakje patat, dat heb ik nu met de Brandgans (Branta leucopsis).
 Nee niet om te eten maar om ze te horen en te zien vliegen. Als er iets typisch Nederlands is dan is het deze gans, die steeds voor het weer uit in vormeloze formaties over de weilanden en akkers vliegt. Op het Iberisch schiereiland komen ze niet voor en dat vind ik een gemis. Als ik in Nederland ben zijn ze meestal al weer vertrokken naar het Noorden. Soms heb ik geluk en zitten er nog in de polders bij Willemstad en in “Plan Tureluur"  bij Zierikzee.
Volgens de ornithologen komen de Nederlandse Brandganzen uit Rusland en de Schotse uit Groenland. Over het algemeen volgen deze dieren de zogenaamde vorstlijn en trekken ze met dit vorstgebied mee. Hiermee weten ze een aantal van hun natuurlijke vijanden te ontlopen.
De laatste jaren blijven grote groepen brandganzen in Nederland en zijn dus het hele jaar door op Nederlandse graslanden te vinden. Daar ontmoeten ze weer nieuwe vijanden zoals blijkt uit het bericht hiernaast van 23 juli 2010.

1 opmerking:

  1. Hoi Wout, fijn dat je mijn blog vond, want zo vond ik het jouwe. Vorig jaar ging ik op de waddeneiland op zoek naar ganzen. We bestudeerden de ringen en zochten ze daarna op, op www.goosetrack.nl.
    Fantastisch mooie foto's. Ik blijf je volgen.

    Groeten,

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...